20180629_202433(0)

Forrige uke var deler av roverlaget på besøk ved Kandersteg International Scout Center – KISC – i Sveits. Vi har snakket om det lenge og endelig fikk vi dratt. De som dro var; Eivind, Hans Erik, Ida, Frida og Mathilde. Øystein var med som leder sammen med Anette fra Tomter SPG. Vi tok en del bilder som du kan se her

Vi fløy til Sveits tirsdag morgen. Første kvelden, natten og formiddag ondag var vi i Zürich hvor vi så oss rundt, shoppet klær og sjokolade. Vi kjørte så tog – selvfølgelig – til Kandersteg via Bern. Toget gikk igjennom nydelig terreng og kom frem bare 20 minutter for sent. Kandersteg er en liten «landsby» som ligger i en dal (ca. 1150 moh) med høye fjell (ca. 2000 – 2500 moh) rundt hele. Etter en kort busstur, gratis for speidere med skjerf, fra jernbanestasjonen så kom vi frem til KISC.

KISC er WOSMs eneste verdenspeidersenter (WAGGS har fire), på KISC er det «jamboree hele året» – dvs. det er som en evigvarende speiderleir. Senteret drives av speidere fra hele verden som jobber og bor der. De fleste jobber 6-12 mndr og kan lett kjennes igjen ved at de går i rosa t-skjorter, de har derfor fått tilnavnet «Pinkies». Man kan velge mellom å sove i telt eller inne i et av leirområdets flere hus. Vi valgte å sove i det originale Kandersteghuset – «The Old Charlet» – som ble bygget i 1908. Tilfeldigvis så fikk vi «The Nordic room», ett av 23 rom i the Old Charlet. Rommet ble heldigvis pusset opp i 2008 med penger fra de nordiske landene. Rommet har 9 senger, dusj og do er felles for hver etasje. Vi leide også et enkelt kjøkken i nabobygget for å lage mat sammen.

Første kvelden i KISC gikk til å slappe av, planlegge neste dag og ikke minst; se på den fantastiske naturen rundt oss. Dag to i KISC var den store «Vi skal kjøre sånn fjellskile greie». Vi la på vei til gondolbanen i sentrum, turen opp ga oss en flott utsikt over dalen. Alle «barna» kjørte noen turer med Rodelbahn før vi gikk videre til innsjøen Oeschinen som er en naturlig innsjø med veldig blå/grønt vann. Etter litt niste, vassing i vannet og iskrem gikk vi tilbake til KISC igjen. 400 bratte høydemetere ned gjorde sitt med knærne til noen av oss, men vi kom oss i mål.

Dag tre hadde vi planlagt å dra til Alpschelehubel, et fjell med meget god utsikt over dalen. Etter ganske kort tid fant 5 av oss ut at dette ikke var noe for oss, vi ga ekstra vann til Ponsi og Pingi som fortsatte. Vi andre dro tilbake til KISC. Derfra dro 4 av oss til Blausee, en liten innsjø med meget klart vann og mye fisk (mye fordi de driver oppdrett av ørret like ved). Turen til Balusee, med sine 400 høydemeter nedover, gjorde ikke knærne bedre så vi tok bussen tilbake. På KISC møtte vi Ponsi og Pingi som kunne fortelle om god utsikt, bratte bakker og flere kuer.

I sommersesongen er det internationalt leirbål hver fredag kveld, vi hadde bommet på sesongen med 1 uke så det var ikke noe planlagt fra KISC. Vi ble derfor bedt på leirbål sammen med 31 speidere fra 3. Skien som også var på området. På vei til 3. Skien fant vi ut at det var noen som hadde laget et improvisert internationalt leirbål, som vi selvfølgelig ble med på. Det var leker og sang – akuratt som det skal være på et leirbål, bare bedre!

Lørdagen gikk til å vaske rommet og kjøkkenet før vi satte oss på toget mot Zürich. På veien stoppet vi en times tid i Bern for å se oss rundt. Det var veldig varmt og vi var alle ganske slitne så det ble med en tur på de klassiske Sveitsiske restaurantene Dunkin Donuts og MC Donalds. Vel fremme i Zürich, flyttet vi inn i leiligheten vi hadde leid, slappet av og så på shoppingmulighetene i nærheten. Leiligheten var veldig fint og shoppingen var veldig dyr. Middagen den kvelden tok på Brisket, et typisk Amerikansk BBQ sted. Det ble så mye kjøtt av forskjellige typer at vi måtte slappe litt av i en park på vei tilbake til leiligheten. Søndagen gikk stort sett til litt mer sjokoladeshopping og hjemreise.

Vi alle var enige om at dette var en fantastisk tur, den ga godt med påfyll på «speiderkontoen» og ga naturopplevelser man ikke får noe annet sted. Ja, turen er relativt dyr; 8000 kr pr. pers. Men vi alle mener at det helt klart er verdt pengene. Vi i roverlaget ble enige om at dette er noe vi må gjøre igjen, slik at andre speidere også kan få oppleve dette. Vi kommer da til å ha flere dager i KISC for å oppleve enda mer, legge bedre planer og gjøre dugnader i god tid før for å gjøre turen billigere. Vi kommer også til å arrangere gåturer i fjella før man melder seg på, slik at vi kan legge opp turer og opplegg slik at det passer alle.